Späť

Ako sa tvoria farby sezóny a kto o nich rozhoduje

New York, Londýn, Paríž, Miláno... Určite vám napadlo, kto určuje naše farebné trendy a odkiaľ tieto trendy pochádzajú. Nižšie vám to prezradíme a už

Kto sa pýta na farby?

Všetci, ktorí pôsobíme v priemyselných odvetviach, pre ktoré má výber farieb veľký význam (módny priemysel odevov a obuvi, nábytkársky priemysel, interiérový dizajn, webový a grafický dizajn atď.). Vieme, kto je odborníkom na farby a koho na konci každého roku sledujú sústredené oči tvorcov, dizajnérov, architektov... Sme si ale istí, že stále existuje mnoho tých, ktorí o názve PANTONE nikdy nepočuli.

Ide o Institute of Colors, celosvetovo uznávaný orgán, ktorý rok po roku, od sezóny k sezóne, ovplyvňuje trendy takmer vo všetkých priemyselných odvetviach, najmä v móde.

Ako si vyberiete ten odtieň, ktorý „musíte mať“?

Odborníci na farby by povedali, že tento proces je veľmi náročný a že rozhodnutie o „farbe roku“ je ovplyvnené rôznymi aspektmi života, ako sú události, ktoré sa stanú rok dopredu, nový smer v hudbe, obľúbené turistické destinácie, atď.

Verte či nie, ale to všetko slúži ako inšpirácia pre tých, ktorí „pracujú na farbe“.

A čo sezónne farby?

Našťastie pre nás, a veríme, že aj pre všetkých ostatných, sa tu prekvapenia dejú oveľa menej často. Trendy sezónnych farieb vždy odrážajú farby sezóny:

JAR - Jasné a vzdušné farby v pastelových odtieňoch: pudrová, mint, perla, baby blue, šampaň, krémová, jemne žltá.

LETO - Živé, sýte farby inšpirované slnkom, morom a ovocím: biela, žltá, tyrkysová, kráľovská modrá, červená, ružová, zlatá, strieborná, korál.

JESEŇ - Farby verne zobrazujúce prírodu: všetky odtiene hnedej (khaki, espresso, ťavia, mahagon…), horčicová žltá, oranžová, fialová, olivovo zelená a všetky neutrálne farby (krémová, sivá, čierna).

ZIMA - V prírode je v zime absencia farieb, takže módne farby v zime sú vždy neutrálne: čierna, biela, béžová, sivá, bordová, zelená a modrá.

Posledné slovo má pouličná móda

Napriek tomu, že všetci radi sledujeme, čo sa deje na prehliadkových mólach v Paríži a Miláne a čo nám módni experti, rovnako ako tí na farby, oznámia vo výrobnom priemysle, zákazníka do značnej miery ovplyvní vzhľad kolekcie. Alebo teda, ako sa hovorí – posledné slovo má zákazník.